KR-ONE: „Preisgekröntes Kunsthandwerk für die Karosserie“, april 2015

Bekroond kunstig ambacht voor de carrosserie


Fijngevoeligheid en nauwkeurigheid. Het uitdeuken is een kunstig ambacht.

De auto is voor de Duitser zijn lieveling. Echtgenotes klagen zelfs dat hun mannen aan de lak van hun pk-droom meer aandacht besteden dan aan hun relatie. Je kunt je makkelijk voorstellen, hoeveel pijn het doet als je vurig beminde een deuk oploopt. Maar: voor alle dieptreurenden gloort er hoop aan de horizon: „HAMM • Die Dellenprofis“. De bekwaamheden van de behoedzame reparateurs uit Krefeld vind je verder nergens in Duitsland. Je kunt nog zo voorzichtig zijn, maar als je eenmaal onder een kastanjeboom hebt geparkeerd of door een hagelbui bent gereden, dan kun je ellende verwachten.

Wat vroeger alleen door het gebruik van nieuwe carrosserieonderdelen, door slijpen, boren, lijmen en bijlakken weer kon worden verholpen, kan tegenwoordig door deukenspecialisten in een mum van tijd worden hersteld. Het ambacht van de zogenaamde deukendokters lijkt daarbij op kunst. De deuken worden er voorzichtig uit gemasseerd. Aluminium en plaatstalen delen krijgen op deze wijze weer hun originele vorm. De kosten van dit procedé zijn aanmerkelijk lager dan die van de conventionele reparaties, het resultaat is vrijwel perfect en wordt om die reden niet alleen door deskundigen en verzekeringen erkend maar staat bovendien borg voor het waardebehoud van het voertuig.

Aangezien deukenverwijderaars werkelijk ook over heel bijzondere bekwaamheden dienen te beschikken, is er intussen een wedstrijd in het leven geroepen die zich in de branche een vaste plaats heeft veroverd. Eenmaal per jaar treffen de besten uit het vak elkaar voor het Duitse deukenkampioenschap. Zowel de eerste als de tweede prijs werden dit jaar door de deukdokters van de firma Hamm gewonnen.

De winnaar Rafael Takii en de op de tweede plaats geëindigde Marcus Vinicius Farias konden zich handhaven tegen de andere aangetreden deelnemers die allen van hoog niveau waren. „Ik ben echt trots op onze jongens, “ zegt een enthousiaste Alexander Hamm, „wat beiden hebben gepresteerd, is fantastisch. Rafael en Marcus hebben dit ambacht van hun vaders geleerd. Ze zijn er dus al heel vroeg mee begonnen en hebben veel ervaring. Dat ze zo dicht bij elkaar geëindigd zijn, laat zien op welk hoog niveau in de hele branche wordt gewerkt.“

Belangrijk: de reparatie van een deuk door een deukenspecialist is alleen dan zonder nabewerking mogelijk, als de lak niet beschadigd is. Als aan deze basisvoorwaarde wordt voldaan, kan de deuk binnen een dag in de werkplaats van de deukenspecialisten of meteen ter plekke worden verholpen. Moeten er echter nog extra lakwerkzaamheden worden verricht, dan kan de reparatie langer duren. Heeft uw lieveling dus een blessure opgelopen, dan is paniek volstrekt overbodig. Bij de bekroonde Hamm-Dellenprofis is uw pk-droom in goede handen, //kor

Rheinische Post: „Deukenspecialisten zijn de beste van Duitsland“,04.03.2015

Deukenspecialisten zijn de beste van Duitsland


De Krefelder Alexander Hamm verzamelt in zijn bedrijf aan de Dießemer Bruch internationale uitdeukexperts om zich heen. Rafael Takii en Marcus Vinicius Farias wonnen bij de wedstrijd van het Federaal Verbond Uitdeuktechniek en Hagelschadereparatie.

[...) De 36-jarige Alexander Hamm verzamelde jaren geleden reeds een bont gezelschap rondom zich dat met name op één gebied uitblinkt - deuken uit autocarrosserieën verwijderen. Rafael Takii (26) en Marcus Vinicius Farias (26) bewezen onlangs bij de wedstrijd van het Federaal Verbond Uitdeuktechniek en Hagelschadereparatie in Rotenburg an der Fulda dat zij de beste in Duitsland zijn.

Titelverdediger Farias moest ditmaal echter zijn Krefeldse teamcollega Takii net voor laten gaan. Uiteindelijk bedroeg het verschil tussen beiden slechts vijf punten. Met 1218 punten werd Takii tenslotte de winnaar. Beide deukspecialisten kwamen enkele jaren geleden uit Brazilië. (….)

Hamm werd in de verzekeringsbranche opgeleid en merkte al snel dat het verhelpen van hagelschades aan auto’s een lucratieve bezigheid is. In Hamms bedrijf zijn intussen 37 experts werkzaam. Twee kantoorkrachten completeren het team. „Wij zijn een montagebedrijf en werken ter plaatse, “meldt Hamm. (…..) Het seizoen is van mei tot december. Het team is dan zeven dagen per week dag en nacht in touw. Afgelopen jaar werden Parijs en Brussel door zeer zware hagelbuien getroffen die uitzonderlijke schade veroorzaakten. Hamms deukspecialisten hadden daardoor volop werk. Alleen al voor Europa’s grootste carrosseriebouwer in de hoofdstad van België repareerde zijn bedrijf 1400 auto’s. Autobedrijven en verzekeringen zijn onze grootste opdrachtgevers. Over de algemene weersgesteldheid laten de Krefelders zich door het internet op de hoogte houden. ,,Er zijn speciale meteorologische newsletters die je vandaag laten zien waar het morgen hagelt,“ aldus de chef. (…)

Rheinische Post: „Mann ohne Macken“, 24 februari 2014

Man zonder gebreken


(sep) Markus Farias is de beste autouitdeuker van Duitsland. En uitgerekend uit Krefeld, een van de plaatsen waar de grootste hagelschade van de afgelopen jaren is gemeten, komt Duitslands beste autouitdeuker. Markus Farias, medewerker bij „HAMM — Die Dellenprofis“ aan de Dießemer Bruch 59, heeft bij een wedstrijd de deuken het best verwijderd. De resultaten werden officieel bekend gemaakt.

Farias won bij de deuken- en poetswedstrijd in het kader van een vakbeurs in Rotenburg aan de Fulda in Hessen. 28 mannen traden daar in het weekend tegen elkaar in het strijdperk. Het ging erom om zo snel en zo goed mogelijk motorkappen glimmend te poetsen en deuken te verwijderen.

Markus Farias is eigenlijk een Braziliaan, werkt echter sinds vijf jaar zes tot acht maanden per jaar in Krefeld bij “Hamm - Die Dellenprofis“. Samen met zijn chef, Alexander Hamm, was hij in Nederland om zijn overwinning te vieren. „Ik ben heel blij met het succes. Het is eigenlijk een kwestie van techniek, maar er hoort ook een portie geluk bij,“ aldus Markus Farias die ook in Krefeld woont. „Ik geniet hier in Krefeld, ik voel me er thuis.” Hij had veel van zijn chef geleerd die hem ook had aangeraden om aan de wedstrijd in Hessen mee te doen. Een autoverhuurbedrijf had voor de wedstrijd verschillende auto’s ter beschikking gesteld waarin volgens een bepaald procedé deuken waren aangebracht, vertelde de organisator Wolf-Henning Hammer, secretaris van de Bundesverband Ausbeultechnik und Hagelinstandsetzung. „Hierdoor ontstaan gestandaardiseerde deuken,” zei hij. De experts moesten de deuken ‘eruit masseren” of “eruit trekken”. Daarvoor werd er smeltlijm op de lak aangebracht en de schade er met een speciaal apparaat uit getrokken. „Uiteindelijk mag je van de deuk niets meer zien,” benadrukte Hammer.

Het Nieuwsblad - Weekend - Zaterdag 14 Juni 2014

Duitse topfirma helpt Zellikse carrosserie


Een gespecialiseerd Duits bedrijf trok donderdag met 25 toptechnici in bij Carrosserie Vannerum in Zellik om de komende maanden duizenden geblutste voertuigen te herstellen na de desastreuze hagelstormen van vorig weekend.

ZELLIK De verzekeringssector schat intussen dat liefst 70.000 voertuigen in ons land hagelschade opliepen in het Pinksterweekend. ‘Het is hier sinds dinsdag een compleet gekkenhuis’, zeggen zaakvoerders Marc en Carina Vannerum, een carrosseriebedrijf dat werkt met 26 mensen. ‘Leasingfirma’s, verzekeringen, privépersonen, firma’s,... allemaal hangen ze aan de lijn. Geen enkel carrosseriebedrijf kan deze grote stroom van schades momenteel verwerken. Daarom vonden we dat we snel moesten reageren om de beste en vooral snelle service te bieden.’

Vannerum liet het Duitse bedrijf Hamm komen. Dat is gespecialiseerd in deze schades. ‘Dit bedrijf reist van hagelstorm naar hagelstorm in heel Europa’, aldus Marc Vannerum. ‘Ze hebben dan ook de strafste technici in huis die de zogenaamde PDR-techniek beheersen. Die komt er op neer dat de blutsen worden uitgedeukt, maar toch niet moeten geschilderd worden. Dat gebeurt via een soort zachte massage, met een lifting van de beschadigde delen. Dat scheelt per voertuig 1.500 euro op de factuur. Bovendien behoudt de wagen de originele lak.’

De firma palmt de loods in die Vannerum normaal gebruikt voor de herstelling van vrachtwagens. Met hun team van 25 mensen herstellen ze 150 wagens per week. Het orderboekje van Vannerum bevat intussen al 3.000 voertuigen, zodat het team al minstens twintig weken hier blijft.

‘In de specialiteit hagelschade herstellen spelen zij in de Champions League. Die mannen doen ook mee aan internationale wedstrijden. Verschillende technici gaan volgend jaar zelfs naar het wereldkampioenschap in Florida. Die zijn daar zeer gepassioneerd mee bezig. De meesten gebruiken alaam van eigen makelij. Sinds gisteren (donderdag, nvdr.) herstelden ze al 35 voertuigen. Ik moest er niet één afkeuren.’

‘Deze regen aan schadegevallen is ongezien’, zegt Carina Vannerum. ‘Toen wij in 1988 op deze site in Zellik van start gingen, was er net een zware hagelstorm in Vilvoorde met driehonderd schadegevallen. Voor ons kwam dat toen letterlijk als een geschenk uit de hemel. We waren meteen gelanceerd. Maar dit is honderd keer erger.’